Vores første ferie som familie

Vægttab efter graviditet

26937227_10155307428488716_1473760966_o

Alle kvinder tager på under deres graviditet, nogen mere end andre og det betyder selvfølgelig også at nogen smider det hurtigt, mens andre ”kæmper” lidt med de sidste x antal kg efter de har født. Dem vil de fleste gerne af med, men det kan være svært med manglende søvn, overskud, et ’nyt liv’ og en baby som sætter dagsordenen.

Jeg har derfor sammensat 5 tips, som kan hjælpe dig på vej til at smide graviditetskiloerne og få en sundere hverdag.

  1. Få styr på dit madindtag

Hvis du ønsker at tabe dig, skal du ligge i kcal UNDERSKUD, dvs. du skal forbrænde mere end hvad du spiser. Det er fakta, og det er simpelthen alpha omega hvis du ønsker at tabe dig. Uanset om du ønsker at smide den ekstra vægt fra graviditeten eller bare tabe dig generelt, gælder overstående. Du kan altså sagtens opnå et vægttab ved at leve et helt normalt liv, hvor der er plads til lidt af hvert, men du skal altså forbrænde mere end hvad du spiser.
Det kan være svært at vide hvor meget mad man egentlig indtager, så derfor kan det være en god ide at tracke sit madindtag over nogle dage/uger, så man får et overblik over hvad man egentlig spiser og hvor meget. På den måde finder du også ud af, om du reelt spiser mindre end hvad du forbrænder og så kan du derefter justere i dit madindtag. Du skal selvfølgelig ikke bruge app’en for evigt, men det er en rigtig god hjælp til at få styr på sit madindtag.
Forslag til App’s du kan anvende til at tracke din mad/kcal:
Madlog, Lifesum, MyFitnessPall

  1. Motion

For at forbrænde mere end hvad du spiser, så er motion en rigtig stor hjælp til at opnå vægttab. Når man er blevet mor kan det være svært at finde tiden til at motionere, og overskuddet er der måske ikke på samme måde. Så derfor kan du starte stille rolig ud med at gå lange ture med barnevognen. Tag eventuelt noget (trænings) tøj på, som godt må blive svedigt, og gå raske ture med barnevognen, for at få pulsen op. Gør det til din daglige motion. Det giver mere end hvad man lige tror 😉 Hjemmetræning er også en rigtig god start.
30 min. effektiv træning derhjemme med baby eller mens baby sover er en super gode måde at forbrænde ekstra kcal på og holde sig sund og stærk. Jeg har både skrevet om delte mavemuskler og hjemmetræning her på bloggen.

  1. Sunde snacks

Først og fremmest, så lad vær med at have en masse slik, kage og diverse liggende derhjemme. Væk med det 😀 Efter jeg selv er blevet mor, har jeg virkelig fundet ud af, hvor svært det kan være at nå at spise ”det rigtige”, da der ofte bare bliver indtaget noget hurtigt og nemt. Derfor er sundere snacks godt at have klar/liggende, så man ikke ’falder i’. Jeg har sammensat 10 forskellige snacks og mellemmåltider, du kan lade dig inspirere af LIGE HER. 

  1. Læg en plan

Prøv at planlægge og strukturere din uge så godt som du kan. Jeg ved godt at det kan være svært med en baby der ikke har nogen rytme, men prøv at læg en plan for hvor ofte du ønsker at motionere og hvad køleskabet og skufferne skal indeholde. Få din partner til at hjælpe dig, og sæt jer sammen og planlæg uge for uge. Jeg kan garantere jer for at det gør tingene lidt nemmere og mere overskuelige. På den måde får du et overblik over hvad der nogenlunde skal ske, og det er motiverende at vide at man gør en indsats.
Dog skal du huske at sænke dine forventninger og planlægge ugen så den er realistisk for dig og jeres hverdag 😊

  1. KOM I GANG!

Som nybagt mor kommer man hurtig til at lukke sig selv inde i en bobbel. En bobbel fyldt med kærlighed, baby, bleskift, gylp, manglende søvn/overskud, ooog måske også lidt selvmedlidenhed 😉 Sidstnævnte skal vi have ændret på. Jeg er helt med på at det er hårdt at blive mor og de første uger skal man lige finde hoved og hale i det hele, men med det sagt, så er det altså om at komme i gang. Når du først er kommet i gang med de sundere vaner og mere motion, så lover jeg dig at det bliver nemmere uge for uge. Overskuddet stiger, da man får det bedre med sig selv og de nye vaner og resultater motivere en til at fortsætte.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vores første ferie som familie