Bounty Kugler

Hvordan er jeg kommet tilbage i form efter min graviditet?

29789982_10155510712488716_5563438101067464704_o

Som mange er jer måske ved, så har jeg siden start januar været igang med et forløb hos Birgitte Møller Larsen.

Efter jeg havde født var fokus slet ikke på kost og træning, da jeg lige skulle vende mig til at jeg pludselig var blevet nogens mor… De første par måneder spiste jeg faktisk bare hvad jeg havde lyst til. Jeg cravede rigtig meget. Det “problem” havde jeg slet ikke da jeg var gravid, men da jeg havde født og ammede skulle jeg bare have en masse indebords. Jeg havde uger hvor jeg spiste kage hver dag. Og det kunne min krop altså godt mærke…

Selvom at jeg smed mine graviditetkilo kort efter min fødsel, var jeg på ingen måde i form, og jeg havde selvfølgelig mistet muskelmasse. Jeg genoptog træning stille og roligt ca. 2 uger efter fødslen, men slet ikke må samme niveau som før, og jeg kunne virkelig godt mærke at min krop var blevet svag. Men det motiverede mig til at komme igang, både med kost- og træning, da jeg ønskede at komme tilbage i form igen.

Dog havde jeg brug for en der kunne holde mig i ørene og en der ville udarbejde planer til mig. Jeg har rigtig mange ting at se til med egne kunder, mor-livet, træning osv., så jeg havde bare brug for en der kunne stå for det hele til mig. Jeg kan sagtens udarbejde det til mig selv, men det andet fungerede bedre for mig på daværende tidspunkt.

Jeg tog fat i Birgitte da hun har rigtig stor erfaring i at arbejde med kvinder efter graviditet. Jeg kan godt have en tendens til at klø på til træning og tænke “det kan du sagtens“, for det kunne jeg jo engang. Men mit udgangspunkt var et hel andet efter min fødsel, så der var nogle ting der skulle tages hensyn til, så der netop ikke opstod unødvendige skader. Derudover så ville jeg gerne have et struktureret træningsprogram at følge, da det giver de bedste resultater. Jeg valgte at træne 3 x om ugen (helkropsprogram), da det var realistisk for mig. Jeg synes at 4 x om ugen var for meget på daværende tidspunkt, og jeg ville simpelthen ikke stresse over det. Hverdagen herhjemme skulle også hænge sammen. Derudover gik jeg min. 45 min. med barnevognen, næsten hver dag, også på de dage hvor jeg trænede.

Til at starte med udarbejde Birgitte en kostplan til mig med udgangspunkt i at jeg ammede, for det gjorde jeg på daværende tidspunkt. Ugen efter stoppede jeg helt med at amme, efter en lang kamp (som I nok ved).
Så jeg skrev til Birgitte at hun bare skulle udarbejde en badass plan til mig, for jeg kunne ligeså godt gå all in, nu hvor jeg ikke ammede og derfor ikke skulle tage hensyn til det.

Med badass kostplan mener jeg en striks plan (som jeg synes at det er) haha! Meget struktureret og ‘clean’.
På de dage hvor jeg ikke trænede, fik jeg minimal carbs, og lidt flere på mine træningsdage. I kan nok godt regne ud hvilke dage at jeg var i bedst humør 😉 Det skal dog siges at jeg ikke kørte planen 100%, da jeg gjorde Birgitte opmærksom på at jeg gerne vil have at der var plads til veninde, familie- og kæreste hygge. Så de dage hvor jeg ikke skulle noget, kørte jeg planen striks, men hvis jeg skulle ud, så spiste jeg hvad der var.

Jeg kan godt fortælle jer, at jeg havde det SÅ skidt de første 3 dage!!! Fy for den… Min krop cravede så meget sukker og carbs, og jeg havde så meget hovedpine de første par dage. Jeg var ved at give op og tænkte “det gider jeg ikke det her pis… giv mig noget kage … NU” 😀

Derudover var det svært at holde motivationen oppe de dage, hvor Emil ikke havde sovet hele natten, og jeg derfor var helt udkørt. Eller de dage han var lidt på tværs og krævede mig meget, så jeg ikke fik spist 100% efter planen. Men sådan er det med en baby, og det vidste jeg også godt. Heldigvis havde vi få af de dage, og når de var der, trænede jeg ikke eller så måtte jeg spise det jeg lige kunne nå.

OG jeg gav ikke op pga. overstående, da jeg virkelig kunne mærke at min krop begyndte at få det bedre. Efter de første par dage, var alt godt igen. Jeg begyndte at slippe væske og jeg havde det så godt i min krop. Træningen gik også bare rigtig godt. Det var SÅ FEDT at få struktur på igen og mærke fremgang uge for uge. Det var helt klart der at jeg var mest motiveret og grunden til at jeg blev ved. Det var jo sjovt 😉

Ugerne/vægten gik lidt op og ned. Afhængig af hvor meget jeg havde spist ‘ude’/afviget fra planen, så rykkede vægten sig heller ikke så meget. MEN mit fokus har aldrig været på vægten. Selvfølgelig ville jeg gerne ned i fedt% og tilbage i form, men det var ikke vægten der var alt afgørende. Hovedmålet var faktisk at ‘komme tilbage på rette spor’ igen efter min graviditet. Og det må man sige at jeg er kommet. Jeg synes at det er tydeligt at se at min krop er begyndt at ændre sig , både muskelmasse og styrke kommer langsomt igen. Og det var/er motivation nok for mig.

Det har været rigtig godt for mig at være igang med forløb hos Birgitte. Først og fremmest arbejder jeg til dagligt med mennesker som jeg udarbejder planer til, og det var nu meget sjovt at være i samme båd som dem 🙂 Opleve op- og nedture ligesom alle andre. Opleve dage hvor jeg bare ikke gad at æde kød og grønt, hvor jeg så tog til bageren for at købe wienerbrød, derefter at opleve den dårlige samvittighed og så tilbage på rette spor igen om mandagen. Jep, jeg var igennem hele møllen 😉 Jeg har ikke været på kostplan siden at jeg stillede op i Bikini Fitness, så det skulle jeg lige vænne mig til igen.

Jeg fortryder ikke et sekund at jeg startede forløb, og selvom at det er slut nu, så fortsætter jeg stadig. Med nye mål selvfølgelig 😉 Det fungerer rigtig godt for mig at tage en “kold tyrker”, bare klø på og se hurtige resultater. Det er altid med til at motivere mig og holde det efterfølgende. Jeg har smidt ca. 2 kg på 12 uger. Men jeg synes nu at billederne tydeligt viser at det ikke kun handler om kg. Tilgengæld har jeg øget den vægt jeg arbejder med under træning til næsten det dobbelte, BUM. Og DET er vigtigt 😉

Jeg havde aldrig troet at jeg ville komme i form igen efter min fødsel… Jeg var så demotiveret de første par måneder efter fødslen og jeg følte bare at min muskelmasse forsvandt. At jeg er nået “så langt” efter kun 5,5 måneder efter jeg har født, synes jeg er lidt sejt. Jeg er slet ikke der hvor jeg gerne vil være, så der er lidt vej endnu, men jeg er godt på vej.

Man kan altså hvad man vil! Det kan være rigtig svært med baby, men alt kan lade sig gøre, hvis motivationen er der. Som skrevet synes jeg også at det har været hårdt i perioder, men jeg var fast besluttet på at komme i ‘mål’. Man behøver ikke at styrketræne, man kan også starte med hjemmetræning, lange gåture m.m. Og så handler det om at få styr på kosten, så plejer resten så småt at følge med.

Det har altså været 12 rigtig lærrige uger, som jeg ikke vil være foruden. Jeg fortsætter stadig på kostplan og træning, dog med plads til hygge. Jeg skal trods alt ikke stille op eller stå skarpt på en bestemt dato, så jeg tager det i mit tempo.

Tak fordi at I læser med 🙂

29790362_10155510712448716_3333715415716069376_o

1. Lige da jeg blev gravid. 2. Kort efter fødsel. 3. I dag

29791678_10155510712433716_5475014903515316224_o 29791013_10155510712403716_4095517840931553280_o-1 29791493_10155510712513716_7063549995785388032_o

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bounty Kugler