MANDAGS PROGRAM, Back Attack

Sådan undgår du at tage på i julen

December er fyldt med hygge, bagning, julefrokoster, ekstra slik m.m.
Vi giver os selv lov til lidt ekstra, men det kan ofte også ses på vægten i slutningen af måneden.

Men hvordan kan man undgå at tage på i julen, da man jo heller ikke ønsker at sidder og spise salatblade?

1.Kalorie kontrol 

Først og fremmest, så handler det om kcal. Måske er det lige ambitiøs nok at satse på et vægttab henover julen, men målet kan jo være at vedligeholde sin nuværende vægt, og altså IKKE at tage yderligere på.  Jeg kan anbefale at du henter en app ned, hvor du eventuelt kan tracke dine kcal. Ikke nødvendigvis hver dag, men de dage hvor du skal til julefrokost, hygge med familie, venner eller hvor du bare ved at der ryger ekstra mad indebords. På den måde danner du dig over et overblik over hvor mange kcal de forskellige madvarer reelt indeholder og hvor meget du spiser.
Apps: MyFitnessPal og Madlog.

2.Mængder

I forlængelse af overstående, så handler det ofte om mængder. Du behøver ikke at spise 5 æbleskiver, du kan nøjes med 3. Du behøver heller ikke at spise 3 portioner, men nøjes med 1. Det betyder rigtig meget i sidste ende, og selvom at julemad smager møg hamrende godt, så gør de ekstra kg ondt, så husk det 😉 Er det virkelig det værd?
Tag eventuelt en mindre tallerken, så der ikke er plads til ligeså meget på tallerkenen.

3.Motion

For at give ‘plads’ til ekstra kalorier, er motion rigtig godt. På den måde forbrænder du mere i løbet af ugen, og det betyder at du giver plads til ekstra mad. Hvis du er typen der ikke dyrker nogen form for motion, så løber kalorierne hurtig op, og du har ikke plads til ligesom meget mad, før det sætter sig. Du behøver ikke at starte til crossfit 😉 Men løb, styrketræning eller hjemmetræning er ligeså godt. Det er vigtigt for mig at pointere at man ikke skal træne hver gang man spiser for meget, dog kan motion være med til at holde vægten nede.

4.Spar op

Det er sådan at en typisk julefrokost med alkohol er rimelig dyr i kcal. Du kommer med garanti til at indtage mere end 2000 kcal (tro det eller ej) på sådan en aften, så hvad gør man så? Hvis du ved at du skal ud lørdag aften, så prøv at spar op i løbet af dagen. Spis kcal let mad (uden at sulte, haha), og spar op. Dagen efter kan det også være en god ide, ikke at gå amok på Maccen, men prøv at kontrollere dit madindtag. Problemet ligger oftest ikke kun den ene aften, men også de efterfølgende dage.

5.Spis langsomt og mærk efter

Vi spiser uden at mærke efter, og pludselig sidder vi med mavepine. Når man spiser meget, og hurtigt, så når hjernen ikke at registrere hvor meget du putter i munden, inden at det er for sent. Jeg starter fx altid et måltid med at drikke 1 stort glas vand, så jeg “ligger en bund”. På den måde er der heller ikke plads til ligesåmeget mad, før maven siger stop. Spis langsomt, mærk efter og sig stop.

6.Drop de dårlige undskyldninger. 

Jeg hører ofte den der med, at det jo er så svært fordi der HELE tiden er noget, og man kan jo ikke sige nej. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, og det er også svært. Når det er sagt, så har du et valg. Du er herre over dig selv, og ingen andre kan hjælpe dig. Du kan sagtens hygge med, uden at overspise. Det er også okay at tage 3 stk. småkager, men  som skrevet handler det netop om mængder og kcal, så tag 3 stk. og ikke 15. I sidste ende er det dig selv at det går ud over.

7. Acceptere de ekstra kg!

Hvis du er typen der er pisse ligelglad med de ekstra kg, så er det bare at give den gas os acceptere det, haha.
Drop den dårlige samvittighed og tag julen for hvad den er 😀

Overstående råd gælder også helt generelt, og ikke kun henover julen 🙂

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

MANDAGS PROGRAM, Back Attack