Kokoskugler

10 tips til at holde motivationen

Jeg spurgte jer forleden på Instagram, hvad der gjorde at I mistede motivationen.
Og lad mig sige det sådan, at i var ret enige. Der var flere af jer der svarede det samme og der var ingen af nedenstående grunde som stod alene. Jeg kan personligt nikke og genkende til alle de grunde at I er kommet med, og har selv stået i samme situationen. Men hvordan er jeg så kommet tilbage på rette spor igen?

Det giver jeg jer nogle tips til.
Jeg har skrevet jeres begrundelser i kronologisk rækkefølge, og jeg starter med den mindste grund.

10. Skader

Den kan jeg virkelig godt skrive under på. Der er ikke noget mere irriterende end skader, da man er nødt til at tage et par skridt tilbage. Mit bedste råd til skader er at finde den rette behandler OG GÅ TIL BEHANDLING. Medmindre at du er uddannet, så find en der kan hjælpe dig tilbage på benene igen. Jeg oplever ofte, at man bliver stædig og bare undgår nogle øvelser indtil at det bliver godt igen, og så gør man bare det samme som man altid har gjort. Problemet med skader er ofte, at det kan skyldes mange ting, og de kommer med garanti igen hvis man ikke får den rette behandling. Lyt til din krop og behandl den ordentligt.

9. Vejret

I skrev som sådan ikke hvad det var med vejret der gjorde at I mistede motivationen, men jeg gætter på at det er den mørke tid? Det bliver allerede mørkt ved en 16-tiden, og det kan man altså godt mærke. Man kommer lidt længere ned i gear, og man har mest bare lyst til at ligge sig i sofaen med et tæppe. MEN husk nu på at du jo får VARMEN under træning 😉 Der er ikke andet for end at komme afsted, for så snart man er igang så føles det også rigtig fedt, ikk? Hvornår har du nogensinde fortrudt en træning? Og ellers kan du altid tage en hjemmetræning, jeg har fx et program lige her.

8. Manglende tid og overskud

Det kan være rigtig svært at finde tid tid træning med en travlt hverdag. Det handler om prioritering, så det bedste råd jeg kan give er at se hvor du kan presse en træning ind.  Har du lige en halv time, så kan du som nævnt, træne hjemme. Det behøver ikke altid være så kompliceret. Hvis du kun kan træne hjemme 2 x om ugen, så gør hellere det, end at sætte forventningerne for højt. Det er endnu bedre at træne 2 x hjemmetræning end 0 træning overhovedet. Tilpas din træning efter din hverdag, og så kan det jo være at det ændre sig når motivationen kommer igen 🙂

7. At starte forfra når man engang har ku’ mere …

Åhh, det kender vi mødre alt til. Det er rigtig øv at starte forfra uanset hvad grunden må være. Men hvis du giver op, kommer du aldrig tilbage til udgangspunktet igen. Tag det stille og roligt og i et tempo hvor kroppen kan følge med. Find eventuelt en personlig træner der kan presse dig igang igen. Tilpas dine træninger til din hverdag, så hvis det kun giver mening at træne 2 x om ugen i en periode er det helt okay.

6. Kosten er svært at holde styr på

Hvis du har svært ved at holde styr kosten, så kan jeg anbefale dig at hente en app ned, hvor du kan tracke din mad i en  periode. Ellers kan du kontakte en kostvejleder der kan hjælpe dig igang med kosten, hvis du ikke lige ved hvad du skal spise. Og så er madpakker altså vejen til succes. Forbered din mad til 2-3 dage ad gangen, så du netop ikke kommer til at ‘falde i’. Det behøver på ingen måde at være kompliceret, det kan være et stykke rugbrød med pålæg, en masse grønt, en shake, en proteinbar, 1 stk. knækbrød m. pålæg, frugt m.m. Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end det er 🙂

5. Kedsomhed

HVIS du keder dig under træning eller med hensyn til kosten, så skal der ske noget nyt. Sæt dig et MÅL. Det kan være hvad som helst. At bliver bedre til at spise flere grøntsager, at drikke mere væske i løbet af dagen. At lære at stå på hænder, lave en pull up m.m. Det hjælper at have en plan, så man ved hvad der skal ske. Hvis du begynder at kede dig med et, så laver du et nyt mål 😉

4. Kommer ud af rytme

Du kan ligeså godt vende dig, for det kommer til at ske rigtig tit 😉 Det gør man bare, og det er fordi at man har et LIV. Livet byder sommetider på uventede ting, og det kan betyde at du i perioder kommer ud af rytme. Det værste du kan gøre i denne situationen, er at give op. Det gør ikke noget hvis du går fra at træne 4 x til 1 i et par uger. Sådan er det. Du kan eventuelt supplere med en anden form for træning, fx hjemmetræning eller løb. Jeg har også udarbejdet et løbeprogram på 10km, hvis du tør at kaste dig ud i det 😉 Jeg kommer også ofte ud af rytme, men det må jeg acceptere og arbejde med det jeg kan. Så tilpasser jeg min træning ud fra det jeg kan nå.

3. Familieliv, baby, hverdag, studie …

LIFE… Når livet spænder ben for dig, så kan det være svært at holde motivationen, I KNOW 🙂 Som skrevet tidligere, så er det vigtigt at sænke sine forventninger og arbejder med det man har. Det kan være at man i en periode slet ikke kan træne, eller at man må skrue ned. Det kan også være at kosten er svær at holde, fordi der er så meget andet i vejen. Og det er helt okay, hvis det er i en periode. Det værste du kan gøre er at få dårlig samvittighed. Acceptere det og få det bedste ud af det. Træn hjemme og prøv at prioritere din kost så godt at du kan. Vi giver ofte op i disse situationer, tager chokladepladen frem og tænder for Netflex. Det er selvfølgelig også okay, men så er det altså op på hesten igen dagen efter 😉 That’s life, og hvis du giver op hver gang, så bliver det svært at komme op igen. Tro på dig selv og acceptere at livet er lidt irriterende nogle gange …

2. Når de dårlige vaner tager over

Så er det vigtigt at du IKKE lader dem tage over 😉 Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men det handler blandt andet om mængder. Prøv at tag mindre portioner og når du går igang med en pose chips, så stop lige op engang og mærk efter. Behøver du virkelig at spise den hele? Du kan eventuelt tage en skål og fyld den lidt op, og pak posen væk, så du ikke spiser fra selve posen/indpakningen. Lad vær med at have slik stående i hverdage, hvis det hjælper.
Det er rigtig vigtigt at stoppe og reflektere over hvorfor de dårlige vaner tager over. Hvad kan du gøre for at hindre det?

1. Ingen resultater

Vinderen er uden tvivl INGEN RESULTATER. Hold da op hvor var der mange af jer der skrev det. Og det kan jeg sagtens forstå. Det er demotiverende at træne og spise ‘rigtigt’ og ikke føle at man opnår resultater. Hvis du ikke opnår resultater, så er det fordi at du gør noget ‘forkert’. Så gør du ikke det der skal til, for at opnå de resultater du ønsker. Selvom at du måske tror at du gør det rigtige, fordi at du spiser sundt og motionere, så er der noget som desværre ikke fungere. Det kan være at du skal tracke din mad i en periode, for at sikre dig hvor mange kcal du egentlig indtager om dagen. Det kan være at du skal have lagt et træningsprogram med progression, volumen, variation m.m., for at sikre dig at du udvikler dig. Det er ikke altid nok bare at træne og spise sundt, det handler om kcal indtag og makrofordeling samt en træningsform der har til formål at hjælpe dig i mål. Mit bedste råd er at tage fat i en personlig træner/kostvejleder som kan hjælpe dig igang. Du behøver ikke at investere i det dyreste forløb, men et lille skub, som kan motivere dig og vigtigst af alt hjælpe dig til at forstå hvor det går galt. Det er bestemt ikke en reklame for mig selv, haha, men jeg tager selv fat i personlige trænere, hvis jeg virkelig har brug for et skub. Jeg ved jo i princippet godt hvad der skal til, men ligesom de fleste andre mennesker, kan jeg også godt lide at blive holdt lidt i hånden og stå til regnskab. Det motivere også mig 🙂

 

Jeg håber at dette blogindlæg kan boste din motivation igen 🙂 Husk på at du bestemt ikke er alene om dine tanker og udfordringer. I var så mange der skrev det samme og jeg kan personligt nikke og genkende til det hele. Vi er bare mennesker og du må ikke tro at alle andre klare det så pisse godt, og hvorfor kan du ikke bare tage dig sammen. Vi støder alle sammen på udfordringer, på hver vores måde og selvom at det ser så nemt ud på de sociale medier, så har ALLE hver deres at deale med. TRO PÅ DIG SELV og FOKUSERE på DIG 🙂

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kokoskugler